Jag säger det genast – detta är inget för den som bara vill läsa feelgoodböcker. Det handlar om ett land som inhägnas av en mur, för att hålla det stigande havsvattnet ute, men också för att hålla klimatflyktingar borta. På muren tvingas unga människor gå vakt under minst två år av sitt liv, och vakten är på liv och död.
Med climate fiction, ”Cli-Fi” eller klimatfiktion på svenska, menas berättelser om hotet från klimatkrisen och vad vi kan förvänta av världen efter katastrofen. Det kan kanske ses, och avfärdas av vissa, som science fiction eftersom det beskriver framtiden. Det obehagliga är dock, att framtiden inte är så långt borta och det som utspelar sig känns mycket mer realistiskt än klassisk science fiction. The Wall är ett sådant exempel.
Berättelsen är fängslande och känns obehagligt realistisk. Att klimatkrisen är ett faktum vet vi, likaså att katastrofer hotar. Havsytan riskerar till exempel att stiga med dramatiska följder för människorna i form av översvämningar, svält och stora flyktingströmmar… inget av det kan avfärdas som bara fantasier – tyvärr. Vad som är riktigt realistiskt i romanen, är det samhälle som beskrivs – bakom muren. Övervakningssamhället där eliten skyddar sina privilegier, främlingar är ovälkomna och den som inte lever upp till regler (skrivna och oskrivna) är chanslös. Obehagligt nog så är det den delen av berättelsen som känns mest trovärdig, i dessa tider när demokratin är hotad och rättssamhällen är under attack av auktoritära politiska strömningar och regimer runt om oss.
Livet är inte bara feelgood. Därför måste vi våga vara öppna också för det som skrämmer – det obehagliga och farliga i livet. Så även när vi läser. Vi behöver ta del av olika berättelser, både de goda och de andra – de som inte har ett lyckligt slut. Om man inte vill se eller försöka sätta sig in i hur andra människor har det – även det som är lidande och nöd – om så bara i en bok – vem är man då?
Boken verkar inte finnas översatt till svenska – men är lättläst på engelska.
Tipstack till Hanna Björner Brauer.
John Lanchester 2019, Faber & Faber Limited